Mig og mine vaner

Læsning i WebQuest

Inden eleverne går i gang med WebQuesten, er det meget vigtigt at tale om læseformål og læsestrategier.

For at få udbytte af faglige tekster på skærmen, som de forskellige links henviser til, skal eleverne lære at fravælge den information, der ikke er relevant for den opgave, de skal løse.

Mange børn ser f.eks. kun midten af skærmbilledet og glemmer menuen og dens underkategorier. De ved ikke, hvordan grafiske fremstillinger skal læses. De ved ikke, hvordan de mest hensigtsmæssigt skal skaffe sig en bestemt viden.

Her er det vigtigt, at gennemgå forskellige læsestrategier, såsom overblikslæsning, skimning, punktlæsning og nærlæsning.

Meget kort fortalt handler det om at lade øjnene løbe over skærmteksten lodret og/eller diagonalt, lede efter fokuspunkter (overskrifter, kursivtekst, understregninger, fremhævelser, ord skrevet med stort, lange ord, fremmedord, tal m.m.), stoppe op, nærlæse, hvis søgningen giver anledning til nærmere undersøgelse.

Sidst opdateret den 27. maj 2008