Korte træk af Bjæverskovs nyere historie

Bjæverskov omkring 1950

De følgende årstal var vigtige i Bjæverskovs nyere historie.

Jernbanen 1917-63

Jernbanen kom til Bjæverskov i 1917, den gik mellem Køge og Ringsted. Stationen lå syd for byen, og den var meget vigtig, fordi mennesker lettere kunne komme længere væk. Se kortet ovenfor.

Men i 1963 lukkede jernbanen, fordi folk begyndte at få biler, og så havde de ikke brug for jernbanen mere.

2. Verdenskrig 1939-45

I starten af 2. verdenskrig, lagde folk i Bjæverskov ikke så meget mærke til krigen, men så begyndte 2. verdenskrig også at få indflydelse på folk i Bjæverskov, fordi det blev sværere og sværere at få benzin. smør og sukker. Bilerne blev skiftet ud med hestevogne.

Bjæverskov i vore dage - mange nye parcelhuse kom til i 70'erne

Skovboskolen bygges 1970

I 1970 blev vores nuværende skole, Skovboskolen, bygget. Nogle af lærerne på skolen har også været elever på den lokale skole, dengang de var børn. Læs mere om skolen på siden om kulturelle og sociale forhold.

Travbanen åbner 1976

I 1976 blev en travbane åbnet syd for Bjæverskov, se kortet. Der er kun tre travbaner i Danmark, så derfor er travbanen i Bjæverskov meget populær.

Klik her for at læse mere om Bjæverskov i gamle dage.

Se også siden med gamle huse.

Tilbage til forsiden