Det gamle Bjæverskov

For at høre om det gamle Bjæverskov tog vi ud og besøgte Marie Nielsen, som bor i Lidemark, en lille landsby tæt på Bjæverskov. Marie har boet i Lidemark hele sit liv, men hun har tjent på gården Kildebjerggård i Bjæverskov. Hun var kun 16 år dengang.

Kildebjerggaard som den ser ud i 1999

Marie malkede køer hver eneste morgen os resten af dagen hjalp hun til i huset og passede børn. Selvfølgelig gik Marie også i skole som barn, men kun hver 2. dag, fordi de skulle hjælpe til derhjemme.

Der var mange små forretninger i Bjæverskov, fortæller Marie, bl.a. en urmager, en slagter, en skrædder og en mælkekusk, der kørte med mælk til folk hver morgen.

Vi var også ude at besøge Jens Anker Gade som blev født på Kildebjerggård, men som nu bor i et parcelhus på Læskovvej. Han fortæller, at der på gården var der mindst 7 folk til at hjælpe til, bl.a. Marie Nielsen, som faktisk passede Jens Anker, da han var lille.

Jens Anker Gades far købte Kildebjerggård i juni 1924. Da faderen døde overtog Jens Anker gården - det var i 1955.

I 1975 blev Kildebjerggård solgt til kommunen. Kommunen udstykkede jorden og Ringsted Boligselskab opførte en tæt lav bebyggelse tæt på den gamle gård. Denne bebyggelse fik så navnet Kildebjerggård.

Tilbage til forsiden